Komunikacja interpersonalna
O komunikacji werbalnej i niewerbalnej uczymy się już w szkole. Wydaje nam się, że wiemy wszystko o komunikacji z drugim człowiekiem, bo przecież praktykujemy to na co dzień, podczas zwykłych rozmów. Zapewne jednak, nie jeden raz, doszło do nieporozumień, niedomówień, a nawet kłótni. Dlaczego tak się dzieje? Jakie błędy popełniamy i czy warto uczestniczyć w szkoleniach z komunikacji interpersonalnej?
Bariery komunikacyjne
Słuchanie
Skuteczność i jakość naszych rozmów, zależne są od naszego zaangażowania i działań, jakie podejmujemy. O efektywnej komunikacji mówimy wtedy, gdy treść wypowiedzi jest zgodna z zamysłem osoby nadającej. Wszelkie trudności i bariery w komunikacji interpersonalnej są przyczyną wielu konfliktów i nieporozumień. Zacznijmy od tego jakimi słuchaczami jesteśmy i jakie błędy popełniamy. Wydaje się, że jest to umiejętność prosta i oczywista, natomiast sztuka słuchania wymaga skupienia, zaangażowania i chęci. Do najczęstszych błędów słuchaczy zalicza się:
- Porównywanie – podczas rozmów nieraz potrafimy odlecieć myślami, ponieważ stale porównujemy się do naszego rozmówcy.
- Osądzanie – jest to inaczej uprzedzenie do rozmówcy, ocenianie go jeszcze przed wysłuchaniem tego, co ma nam do powiedzenia.
- Domyślanie się – usilnie staramy się znaleźć ukryte znaczenie i wydaje nam się, że wiemy lepiej, co nasz rozmówca chce nam przekazać.
- Utożsamianie się – przestajemy wnikliwe słuchać skupiając się na przywoływaniu własnych wspomnień.
- Zjednywanie – powierzchownie zgadzamy się z rozmówcą tylko dlatego, że chcemy być postrzegani jako osoby miłe.
- Przekonanie do swojej racji – jesteśmy pewni swojej nieomylności, nieraz podnosimy głos, czy przekręcamy pewne fakty, byle postawić na swoim.
- Zmiana tematu – kiedy wątek jest dla nas niewygodny, zmieniamy go lub staramy się obrócić to w żart chcąc rozładować napięcie.
- Przygotowywanie odpowiedzi – nieraz potrafimy całkowicie zgubić wątek, zatracić się w rozmowie z tego względu, że zaczęliśmy myśleć o tym, jak i co odpowiedzieć naszemu rozmówcy.
Przekazywanie
Bycie nadawcą to również nie lada wyzwanie. Wiąże się to z precyzyjną oraz racjonalną wypowiedzią. Aby przekazywana wiadomość była pełna, należy zwrócić uwagę nie tylko na słowa, ale również na wykonywane gesty, mimikę, czy ton głosu. Mowa tutaj o komunikacji werbalnej i niewerbalnej. Tą pierwszą są słowa, ale także porozumiewanie się za pomocą pisma czy w formie elektronicznej. Komunikacja niewerbalna odgrywa taką samą rolę, a nieraz nawet większą od komunikacji werbalnej. Dzięki mowie ciała, nieraz możemy spekulować, czy usłyszana przez nas informacja jest prawdą, czy niekoniecznie, bowiem gesty mogą nie iść w parze z przekazywaną wiadomością. Będąc nadawcą dobrze jest zachować obiektywność, ale również być świadomym i przygotowanym na to, że nasz słuchacz może mieć odmienne zdanie na dany temat. W rozmowie nie warto się wywyższać, okazywać siebie za wszystkowiedzących, ponieważ taka postawa nadawcy skutecznie odpycha słuchacza. Należy postawić się w sytuacji drugiej osoby i traktować ją tak, jak sami chcielibyśmy być traktowani.
Komunikacja w społeczności nie jest tak prosta, jak może się wydawać. Dlatego warto korzystać ze szkoleń czy warsztatów, które mogą nam skutecznie pomóc pokonać bariery komunikacyjne.
Szkolenia z komunikacji interpersonalnej
Dlaczego warto wziąć udział w takim szkoleniu? Prowadząc rozmowę z drugą osobą, naszym celem staje się, aby przekazywana przez nas informacja była skuteczna i jasna. Na takim szkoleniu, nauczymy Cię w jaki sposób przekazywać wiadomość, ale również jak słuchać. Dwa, z pozoru łatwe tematy, sprawiają nieraz trudność, dlatego warto szkolić się w zakresie komunikacji, aby nasze życie, nie tylko towarzyskie, ale również zawodowe, było proste, przyjemne i pozbawione sporów. Szkolenia z komunikacji interpersonalnej prowadzone przez naszych trenerów są dedykowane osobom, którym zależy na korzystnym porozumiewaniu się w sferze prywatnej, ale również w przestrzeni zawodowej.